Nee
Ja
            

Carrefour zet blockchain in om melk te ‘tracken’

Carrefour zet blockchain in om melk te ‘tracken’

Melk is goed voor elk. Dit is er bij velen wel met de paplepel ingegoten. Wat je vaak niet weet is waar jouw melk precies vandaan komt. Welke weg legt het af voordat het in je glas belandt? Dit vraagstuk wil Carrefour maar al te graag tackelen. De Franse retailgigant gaat met behulp van blockchain technologie de productketen van melk in kaart brengen.  

Melk is goed voor elk. Dit is er bij velen wel met de paplepel ingegoten. Wat je vaak niet weet is waar jouw melk precies vandaan komt. Welke weg legt het af voordat het in je glas belandt? Dit vraagstuk wil Carrefour maar al te graag tackelen. De Franse retailgigant gaat met behulp van blockchain technologie de productketen van melk in kaart brengen.  

Carrefour zet blockchain in om melk te ‘tracken’

Carrefour Quality Line blockchain

Carrefour is volop bezig met het ontwikkelen van een blockchaintoepassing die melk kan ‘tracken’, aldus het persbericht van 1 maart. Sinds deze maand werkt de Franse retailgigant aan de uitbereiding van de ‘Carrefour Quality Line (CQL)’ blockchain. Erg opvallend is deze ontwikkeling niet. Het wordt vandaag de dag steeds belangrijker én vanzelfsprekender dat de consument precies weet wat hij of zij koopt. Transparantie in de toeleveringsketen kan bijna niet meer ontbreken.

Van boer tot winkelschap

CQL wordt al reeds geprezen vanwege de mate van transparantie. De consument moet alles van boer tot winkelschap kunnen volgen. Met behulp van de GPS-coördinaten van boeren, worden er allerlei gegevens beschikbaar gesteld. Wanneer is de melk verzameld en door wie? Wie heeft de melk verpakt? Welke stakeholders zijn er betrokken?

Food tracking implementaties

De nieuwste blockchain implementatie borduurt uiteraard voort op een aantal eerdere toepassingen. Zo werd er in november 2018 al een ‘food tracking’ oplossing aangedreven door Hyperledger. Scharrelkippen met het Spaanse merk ‘Calidad y Origen’ konden gevolgd worden. 

Eind vorig jaar breidde de Franse retailgroep Auchan hun FoodChain oplossing van TE-Food uit door vijf nieuwe landen aan te nemen na een test van 18 maanden in Vietnam. Het product is nu beschikbaar in Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal en Senegal.

Carrefour zelf is lid van Food Trust, het blockchain netwerk van IBM. Andere bekende leden van deze organisatie zijn Nestlé, Dole Food en Golden State Foods.

Bronnen

  • Cointelegraph
  • Afbeelding: Pixabay