Facebook verandert beleid voor crypto advertenties

Facebook verandert beleid voor crypto advertenties

Waar Facebook eerst nog cryptocurrencies verafschuwde en zelfs advertenties hiervan blokkeerde op het platform, wil de social mediagigant dit beleid nu aanpassen.

Waar Facebook eerst nog cryptocurrencies verafschuwde en zelfs advertenties hiervan blokkeerde op het platform, wil de social mediagigant dit beleid nu aanpassen.

Facebook verandert beleid voor crypto advertenties

Het nieuwe beleid

Op woensdag 8 mei bracht Facebook, samen met vier andere grote tech bedrijven, het nieuws naar buiten hun advertentiebeleid te gaan veranderen. Advertenties gerelateerd aan cryptocurrency, blockchain technologie, financiële producten en diensten zullen voortaan anders benaderd worden. Goed nieuws voor bedrijven in deze sectoren. Door de ban was er veel geld misgelopen. Facebook heeft vandaag de dag maar liefst 2,3 miljard actieve gebruikers. Een enorme potentiële doelgroep. Een groot gedeelte van de inkomsten die het social media platform genereert is afkomstig van advertenties.

Het social media platform wil het beleid zo aanpassen dat er voortaan advertenties zonder uitbundige toestemming geplaatst kunnen worden. Voorheen moest Facebook alle content van tevoren goedkeuren. “Hoewel we nog steeds eisen dat mensen zich aanmelden voor het uitvoeren van cryptocurrency advertenties, zullen we dit beleid vanaf vandaag versmallen zodat er niet altijd meer voorafgaande toestemming nodig is”, aldus het statement. Toch is het niet geheel zonder toezicht. Facebook: “Mensen die cryptocurrency en crypto gerelateerde producten zoals exchanges, mining software en hardware willen promoten, moeten nog wel een review proces doorlopen”.

Hoewel we nog steeds eisen dat mensen zich aanmelden voor het uitvoeren van cryptocurrency advertenties, zullen we dit beleid vanaf vandaag versmallen zodat er niet altijd meer voorafgaande toestemming nodig is.

- Facebook

Het Facebook blockchain project

Het beleid verandert een paar maanden nadat bekend werd dat Facebook zelf werkt aan een eigen blockchain project. Details over dit project zijn echter nog niet gedeeld met de buitenwereld. In december kwam naar buiten dat het social media platform werkt aan een stablecoin die het mogelijk maakt voor WhatsApp gebruikers onderling cryptocurrency betalingen te kunnen overmaken. Facebook is niet de enige bezig is met de ontwikkeling van een eigen product. Ook JP Morgan Chase en Microsoft verdiepen zich volop in de crypto sector.

De advertentie ban

Facebook begon cryptocurrency advertenties vorig jaar januari te blokkeren. Kort nadat Bitcoin, in december van het jaar ervoor, haar hoogtepunt bereikte. De social media gigant deed dit uit gevaar voor frauduleuze ICO’s en scams in het algemeen. Ook Google en Twitter legden een blokkering op. In juni 2018 werd het beleid al enigszins verzwakt, waardoor er wel advertenties geplaatst mochten worden wanneer hiervoor schriftelijke toestemming was gegeven door Facebook zelf. Facebook kreeg veel kritiek nadat het besloot de ban in stand te houden. Het bedrijf van Mark Zuckerberg verklaart dat advertenties gerelateerd aan ICO’s geblokkeerd zullen blijven.

Bronnen

  • Blokt
  • Afbeelding: The eCoin