Nee
Ja
            

Nederlands consumentenvertrouwen voor het eerst in vier jaar negatief!

Nederlands consumentenvertrouwen voor het eerst in vier jaar negatief!

Voor het eerst in vier jaar is het Nederlandse consumentenvertrouwen door de nulgrens gezakt. De barometer van de stemming van de Nederlanders over de economie bedraagt deze maand min twee punten, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Binnenkort publiceert About:Crypto uit recent eigen onderzoek waarin we onder andere het vertrouwen in cryptocurrency hebben onderzocht onder een grote groep Nederlandse respondenten.

Voor het eerst in vier jaar is het Nederlandse consumentenvertrouwen door de nulgrens gezakt. De barometer van de stemming van de Nederlanders over de economie bedraagt deze maand min twee punten, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Binnenkort publiceert About:Crypto uit recent eigen onderzoek waarin we onder andere het vertrouwen in cryptocurrency hebben onderzocht onder een grote groep Nederlandse respondenten.

Voor het eerst in vier jaar is het Nederlandse consumentenvertrouwen door de nulgrens gezakt. De barometer van de stemming van de Nederlanders over de economie bedraagt deze maand minus twee punten, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag 20 februari 2019. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechtert iets.

Deze cijfers werden op woensdag 20 februari 2019 gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde de afgelopen periode iets. In dit artikel komen onder andere Peter Hein van Mulligen en Marcel Klok, econoom bij ING, aan het woord.

Consumentenvertrouwen zakt door de 0 grens

In onderstaande figuur van het CBS  is goed te zien dat het consumentenvertrouwen voor het eerst sinds lange tijd door de nulgrens is gezakt. Met -2 ligt het consumentenvertrouwen in februari echter nog boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Voor het eerst in vier jaar is het Nederlandse consumentenvertrouwen door de nulgrens gezakt. De barometer van de stemming van de Nederlanders over de economie bedraagt deze maand minus twee punten, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag 20 februari 2019. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechtert iets.

Oordeel over economisch klimaat en koopbereidheid verslechtert

Nederlandse consumenten oordelen in februari 2019 minder positief over de economie dan in januari 2019. De deelindicator Economisch klimaat daalde in deze periode van 3 naar 1. Zowel het oordeel over de afgelopen als over de komende twaalf maanden verslechtert.

Ook de koopbereidheid van Nederlandse consumenten nam verder af in februari. Deze deelindicator komt uit op -3, tegen -1 in januari. Consumenten zijn daarnaast negatiever over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden. Verder vinden zij de tijd voor het doen van grote aankopen minder gunstig wat betekent dat er minder geld uitgegeven gaat worden en meer geld gespaard wordt voor de komende periode.

Voor het eerst in vier jaar is het Nederlandse consumentenvertrouwen door de nulgrens gezakt. De barometer van de stemming van de Nederlanders over de economie bedraagt deze maand minus twee punten, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag 20 februari 2019. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechtert iets.

Wat is de verklaring achter de daling van het consumentenvertrouwen?

De grote ontbrekende vraag in de enquête is waaróm mensen wel of geen vertrouwen hebben in de Nederlandse economie. Naar de reden voor dalingen en stijgingen van de indicator is het daarom voor economen gissen. De Nederlandsche Bank noemde de voorbije jaren in meerdere onderzoeken de werkloosheid, de huizenprijzen en de aandelenprijzen als belangrijke factoren, maar voegde daar ook een waaier aan mogelijke niet-economische factoren aan toe, van de prestaties van het Nederlands elftal tot het vertrouwen in de financiële sector tot pieken in het aantal asielzoekers. (Bron: NRC.nl)

Peter Hein van Mulligen: daling is opvallend!

Zoals de alinea hierboven al liet zien is het consumentenvertrouwen een hoop psychologie gebaseerd op zeer uiteenlopende feiten en gebeurtenissen. Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS, is dan ook voorzichtig met het aanwijzen van redenen voor de huidige daling:

Ik vind de daling opvallend omdat de economie het nog heel goed doet. Het laatste kwartaal van 2018 groeide de economie met 0,5 procent ten opzichte van het vorige kwartaal en meer dan in omliggende landen. Ik denk dat vooral de btw-verhoging en de hogere energiekosten van invloed zijn op deze daling.

De grote invloed van de krantenkoppen

Marcel Klok, econoom bij ING, ziet geen reden tot paniek:

Het consumentenvertrouwen ligt nu rond het langjarig gemiddelde van rond de nul. „Tot voor kort lag het vertrouwen in Nederland, vergeleken met dat in andere Europese landen, vrij hoog.” De daling loopt parallel aan de afvlakkende economische groei en aan de minder snelle stijging van de huizenprijzen.

About:Crypto onderzocht het vertrouwen in cryptocurrency!

Binnenkort publiceren we op deze website uit recent eigen onderzoek waarin we onder andere de rol van cryptocurrency, het vertrouwen in cryptocurrency en de verwachtingen van mensen rondom blockchain ontwikkelingen hebben onderzocht onder een grote groep Nederlandse respondenten.

Volg onze website en social media kanalen en blijf op de hoogte!

Bronnen

  • CBS.nl
  • NRC.nl