Nee
Ja
            

Ripple’s Xprint en Forte leggen 100 miljoen dollar neer voor promotie van Blockchain in games

Ripple’s Xprint en Forte leggen 100 miljoen dollar neer voor promotie van Blockchain in games

Ripple’s investeringsplatform Xpring en game gerelateerd blockchain platform Forte hebben samen een fonds 100 miljoen dollar opgericht, wat bedoeld is om game developers te helpen om blockchain in games te implementeren.

Ripple’s investeringsplatform Xpring en game gerelateerd blockchain platform Forte hebben samen een fonds 100 miljoen dollar opgericht, wat bedoeld is om game developers te helpen om blockchain in games te implementeren.

Xprint en forte leggen 100 miljoen dollar neer voor promotie van Blockchain in games

Monetization in games

Het idee hiervan is om blockchain grootschalig te implementeren in games om zo de betrokkenheid en ‘monetization’ bij spelers te vergroten. Monetization is het geld verdienen van dingen waar je normaal geen geld aan verdiend, zoals het verkopen van kleine onderdelen van een spel.

Forte richt zich vooral op game developers die games ontwikkelen waar grootschalige economische systemen van belang zijn. Forte’s eerste prioriteit is het invoeren van micro-transacties met behulp van blockchains. In de toekomst willen zij ook handel tussen verschillende games mogelijk maken.

Forte’s producten gebruiken het open-source Interledger Protocol met Ripple’s XRP token en de hosting oplossing Codius, welke transacties tussen verschillende blockchains mogelijk maakt.

Blockchain games

Op dit moment zijn er een aantal blockchain games op de markt gebracht, waarvan de meeste mobile games zijn. Blockchain wordt hierbij vooral toegepast om micro-transacties door te voeren maar ook voor bijvoorbeeld handel van bepaalde voorwerpen in het spel zelf. Hoe meer de speler speelt hoe meer zijn voorwerpen waard worden.

Micro-transacties zijn slimme trucjes om geld te verdienen uit gratis games, zonder het gebruik van reclames. Spelers kunnen in het spel bepaalde voorwerpen, munten of punten kopen om zo sneller vooruitgang te maken. Dit is een erg winstgevende manier van het monetizeren van games. Activision, de maker van onder andere World of Warcraft, heeft in 2017 alleen aan micro-transacties 1,6 miljard dollar verdiend.

Toch is niet iedereen hier blij mee. Er komt vanuit gamers steeds meer opspraak tegen micro-transacties. Sommige game developers forceren spelers om geld te betalen om een spel uit te kunnen spelen. Om dit tegen te gaan is Nintendo vorige week een campagne tegen micro-transacties gestart en zal het bedrijf alle micro-transacties uit haar eigen games halen.

Bronnen

  • Cointelegraph
  • Techradar